4 december 2008

ändra sig, lära sig

Många lärarstudenter vill att dera elever inser något.

Föreställningen är intressant: insikten gör att elever ändrar sig. Insikten styr hur elever uppfattar verkligheten, hur de tänker, vilka attityder de har, och hur de handlar. Handlingar är medvetet styrda.

En elev som mobbar gör det därför att han/hon inte har insett att man inte skall mobba. Eleven skall alltså inse det. Och då blir allting bra.

Men om det inte blir bra? I så fall återstår bara att uppfatta eleven som målmedveten mobbare: någon som är avsiktligt ond.

Den välvilliga insikts-modellen är snäll och fin, sålänge den antar att mobbning och annat otyg beror på insikts-brist.

Men när väl insikten har erbjudits står den handfallen och indelar människor i goda (som handlar utifrån lärarens insikt) och onda (som handlar tvärt emot lärarens insikt).

Någon borde förklara att rasism, mobbning, misshandel och aggressivitet inte nödvändigtvis beror på att insikten i Det Goda saknas.

Inga kommentarer: