18 juni 2009

objektiv skolreligion

Enligt förslag till skollagen är det ok med religiösa skolor.

Men de måste hålla sig till saklighet och allsidighet, och "inslag av bekännelsekaraktär" får inte förekomma i
"… målstyrda processer som under ledning av lärare syftar till utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden."

Sådana processer kallades förr för undervisning.

Konfessionella skolor måste alltså utveckla icke-konfessionella värden i undervisningen. Först efteråt får man bli religiös. Och med religiös menas då andakter, bön och liknande.

Ella Bohlin - medlem i Kristdemokraternas partistyrelse - sa i en intervju med tidningen Humanisten så här:

Jag är kreationist. Men jag tycker inte att skolorna helt ska svänga om och ersätta Darwins lära med bibeln. Men jag tycker att man ska presentera båda förklaringarna utan att ta ställning för vilken av dessa läror som är korrekt.

Det låter förstås lite naivt att någon skola - eller lärare - skall kunna presentera den objektiva sanningen, fri från värderingar, perspektiv, paradigmer och ideologier. Speciellt med tanke på att alla ideologier och världssyner har en föreställning om hur det egentligen är, varför det är så, och hur det borde vara. Självklart har religiösa skolor ett religiöst perspektiv på världen, även medan de undervisar.

Dessutom hävdar Ella Bohlin att det finns två jämbördiga, jämförbara vetenskapliga förklaringar: Bibeln och den naturvetenskapliga forskningen. Det är exakt det program kreationister vill driva igenom: att religion skall erkännas som ett vetenskapligt korrekt sätt att förklara världen. Vilket är nonsens på alla plan: religion bygger inte på empiri, utan på trossatser. Religion ändras inte när nya forskningsresultat kommer upp. Och religion försöker att bevisa en mening i världen, medan vetenskap i allt väsentligt är värdeneutralt.

Som Ella Bohlin så elegant antyder: religiösa program har naturligtvis ett sanningsanspråk. Som alla andra ideologier också.

Så - varför då detta spel för galleriet? I samma skollagförslag talas det ju om att tvinga alla elever till sexualundervisning - även det är ett beslut som bygger på värderingar.

Förklaringen skulle kunna vara att Björklund balanserar mellan två diskurser:
  • föräldrarnas rätt att fostra sina barn. Eller, som Europakonventionen säger: "att tillförsäkra sina barn sådan utbildning och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse."
  • tvångsassimileringen med huvudbudskap att "nu ska vi visa dom var skåpet ska stå".

Då kan det ju vara bra att säga som man alltid har sagt om privatskolor: Dom gör olika, men ändå samma.

Fan tro't.

Inga kommentarer: