1 mars 2019

Didaktik (2)

Av en didaktiskt medveten lärare förväntar jag mig att hen är medveten om
  1. medveten om elevers föreställningar om olika fenomen.
  2. kan analysera elevers föreställningar
    • hur definierar de fenomenet?
    • vilka antaganden måste ligga bakom föreställningen?
    • vilken människosyn uttrycker de?
    • vilken samhällssyn uttrycker de?
    • vilka förklaringsmodeller uttrycker de?
    • vilken teori ligger bakom?
  3. kan sätta samman (re-konstruera) och synliggöra elevers föreställningar till en berättelse om elevers perspektiv
  4. kan förmå elever att få syn på sina egna perspektiv och deras ideologiska bakgrund
  5. kan förmå elever att analysera och förstå andra perspektiv
  6. kan förmå elever att utvärdera sina egna perspektiv.
Och allt det här förutsätter att man förstår att det finns olika perspektiv på praktiskt taget alla samhällsfenomen.
”Riksdagen består av 349 ledamöter” är inte ett faktum - det är en illusion: illusionen att man kan kan undvika meningserbjudanden i undervisningen, genom att fokusera på menings-lösa isolerade faktabitar.
Det är illusionen att undervisning inte handlar om meningserbjudanden.
Det är illusionen att förklaringar inte bygger på antaganden, teorier, strukturer.
Det är illusionen att skolans perspektiv inte är ett perspektiv, utan sanningen, hela sanningen, och inte annat än sanningen.

Inga kommentarer: