1 oktober 2009

Ny skräckfilm

Räddningen från flumskolan har visst fått lite collateral benefits, av skolverkets senaste rapport att döma (Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer)

Skolverket visar att vi får
  • mer differentiering (= sortering & gallring),
  • mer lönsamma privatskolor med färre utbildade lärare och mer do-it-yourself-pedagogik,
  • mer kommunala sparåtgärder med mindre pengar till skolor och utbildning,
  • sämre skolresultat med ett större glapp mellan "bra" och "dåliga" elever ...
Vad är avsikt, vad är effekt, vad är sidoeffekt?

Själv röstar jag för att differentiering är huvudsyftet med "århundradets skolreform", men det kan ju också vara en (ur skolministerns perspektiv) lycklig sidoeffekt.

Sammanfattning: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
Rapporten: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2260

Inga kommentarer: