17 januari 2011

Sokrates går inte här

Detta inlägg har redigerats därför den ursprungligen byggde på en tanke som en student yttrade någon gång. Trots att varken studenten eller gruppen eller ämnet eller ens högskolan nämndes, trots att studentens egen formulering inte användes har jag uppmanats att redigera inlägget eftersom studenten kände sig "uthängd".
Tanken handlade om studenters behov av ”målanpassade” föreläsningar och om ett slags recept-förväntningar i lärarutbildningar. Jag menar att det är ett allvarligt och generellt problem, eftersom ingen kan erbjuda recept som fungerar i några årtionden framöver. Och även om det fanns sådana recept vore det mera meningsfullt med en undervisning som visar hur man skapar sina recept, än med en undervisning som lär ut recept.

Och så menade jag att det är en utbildningsfråga. Vi som högskola är kanske inte tillräckligt medvetna om att vi borde satsa på didaktik, och inte på metodik?

Det var allt ...

Inga kommentarer: