16 februari 2011

betyg - förutsättningar och följder

Social Rapport 2010 (speciellt kapitel 7) beskriver tydligt att det finns ett samband mellan klass och andra bakgrundsvariabler och de betyg en elev får. Och vilka följder dessa betyg får för elevens liv: föräldrars fattigdom leder till att elever sätts in på fattigdomsspåret. Fattigdom reproduceras. Betyg är en sorteringsmekanism.

Det är långt från björklundismer som "betyg är till för att hjälpa". Betyg speglar de kort man har fått sig tilldelad.

Men det finns hopp - även i en socialstyrelserapport: Om skolan lyckas ge en elev bra kunskaper kan det sociala arvet övervinnas lite grann.

Om, alltså.

Men om skolan fortsätter att dela ut kunskap till de kunniga - då händer inget sådant. Skolinspektionens rapport "Rätten till kunskap" visar tydligt att skolans arbetsmetoder och förhållningssätt bidrar till den sortering som Social Rapport visar. En skola som kompenserar för klassbakgrunden skiljer sig ganska mycket från dagens skola.

Att behandla alla lika kan vara fruktansvärt orättvist.
Att se eleven som individ, utan klass, kön, etnicitet och rullstol är att vara blind.
Att vara neutral är att välja sida.

Inga kommentarer: