25 maj 2011

terminologi

<http://www.forskning.se/fordigiskolan/egnanyheter/sprakbruketinoundervisningenkanvaraorsaktillalltsamreresultatipisa.5.4ba252ed12fc1940b8c80001272.html>

Intressant tanke i samband med Pisa-nedgången: lärare pratar ”vardagssvenska”, men prov och test använder den exakta vetenskapliga terminologin. Elever förstår inte uppgifterna.

OK, ropar vän av ordning: åter till begrepps- och definitionspluggande. Strunta i vardagskopplingarna.

Men: att lära sig begrepp utan att koppla dem till vardagen är meningslös: man förstår dem inte, och kan inte använda dem. Men att lära sig fenomen utan att kunna ”spika fast dem” i begrepp leder till att man inte kan jobba med dem. Man kan hänga upp tankar på begrepp - har man inga begrepp kan man inte hänga upp dem.

Alltså: Mer begrepp NÄR elever har förstått ett vardagsfenomen och vill hänga upp det på något.

Inga kommentarer: