15 mars 2013

Sexualitet

Jag förbereder en föreläsning om sexualitet. Några länkar som är bra att ha:
Ungdomsmottagningen på nätet:
Vi jobbar utifrån ett normkritiskt perspektiv. Det innebär att vi tydliggör och ifrågasätter normer som påverkar individers möjlighet till makt på olika nivåer. Att tillhöra en norm, något som anses vanligt och inte brukar ifrågasättas, innebär fördelar. Ofta blir fördelarna synliga först om man bryter mot normen. En vit heterosexuell man utan funktionsnedsättning har till exempel lättare att göra sin röst hörd än en homosexuell kvinna med icke-svensk bakgrund. Ju färre normer man passar in i, desto mindre möjlighet ges man att påverka. Motsatt har den som befinner sig inom en norm en sorts outtalad rätt att uttala sig om dem som befinner sig utanför.
Skepchick:
… varför inte ta en lite tankeställare. Är du ärlig mot dig själv och dina nära och kära? Har du gjort ett aktivt och informerat val i hur du lever ditt liv? Vare sig det är innanför eller utanför normen. Och att ta sig en tankeställare kan som biverkan också göra att du kanske lär dig mer om hur människor som inte är så lika dig fungerar. En rätt bra biverkan, eller hur?
RFSL Ungdom: Bryt (3:e upplaga)
RFSL Ungdom: Under huden. Sexualundervisning och normkritisk pedagogik.
RFSL: Någonstans går gränsen - Lärarhandledning om kön, sexualitet och normer i unga människors liv.
Material som kan köpas från Rädda Barnens ungdomsförbund:
O(s)köna normer: normkritiskt metodmaterial (2010)
Varför måste man inte komma ut som hetero? (2009)
PastedGraphic-2013-03-15-10-24.png
Material för (främst) förskolan och yngre barn: http://www.jamstallt.se/docs/material.htm
För vidare läsning:
Brade et al, I normens öga. Metoder för normbrytande undervisning (2008)
Kumashiro, Troubling Education. Queer activism and Antiopressive pedagogy (2002)
Martinsson & Reimers (red.), Skola i normer (2008)
Martinsson et al, Norms at Work: Challenging Homophobia and Heteronormativity (2007)
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
”Det är viktigt att inte tanklöst fördöma människor som har en annan inriktning än vi själva”.
(Puls Biologi 1999, Natur & Kultur.)
Vad döljs?
Makten (inte ”det är fel att några har makt att döma, utan ”använd inte din makt, i alla fall inte på ett tanklöst sätt”).
Normaliteten (föreställning om ”vi själva” - inte ”man själv”)
döljs: mångfald, istället indikeras ”vår inriktning” och ”andras inriktning”)
Fokus på de andra (inte ”varför blir du så rädd att du fördömer?”, utan fokus på en normaliserad fördömande-process: det är så vanligt att man fördömer andra att man behöver uppmana folk att sluta med det)

Inga kommentarer: