Några tankar
Ofärdigt - skiss
Läroböcker skall inte indoktrinera, inte ens till svenskhet, försvar för svenska värden, liberalism, representativ demokrati.
Läroböcker skall inte utnyttja sitt informations- och kunskapsövertag för att manipulera elevers tänkande. Inte ens till det enda rätta sättet att tänka.
Läroböcker skall uppmuntra till autonomi, självständigt omdömesförmåga, att värdera sin egen och andras situation och intressen, och att kritiskt granska strukturer och handlingar i samhället.
Innehållet:
- bör visa medborgares agency när det gäller förändringar
- perspektiv synliggörs, motstridiga perspektiv presenteras
- läroboken avbildar inte verkligheten, utan erbjuder (synliga) berättelser om verkligheten
Postionering
- bör positionera elever som kritiska, kompetenta medborgare (inte som objekt för värderings-, åsikts- och ideologiförmedling)
- erbjuder elever möjligheter att positionera sig själva (i motsats till ”du som elev”, ”vi som svenskar” …
Metod:
- bör uppmuntra till att undersöka (texter och händelser)
- ideologi- och diskursanalys
- synliggöra sannings- och auktoritetsanspråk
- träna omdömesförmåga
- uppmuntra elever till kritiskt granskning av läroboken
Bra att känna till: Freire, Dewey, diskursanalys. Inte tvingande nödvändigt, men det förenklar ju.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar