18 november 2008

Metoden (sing.)

Många studenters undervisningsplanering:

1) Läroplanen säger ...
2) Jag använder metoden xxx, därför att den är bra
3) Punkt.

Tänk om man kunde ställa spännande frågor, som t ex

vilket utgångsläge har jag?
vilket mål har jag?
vilka delmål har jag - och hur ser jag att eleverna når dem?
vilken metod är det bästa sättet att komma från utgångsläget till målet?
hur tar jag reda på om eleverna har kommit närmare målet, dvs. om metoden har fungerat? Vad gör min metod egentligen? Vilka utgränsas, vilka uppmuntras, vilka avskräcks?

Istället reproducerar vi den klassiska uppdelningen:
Lärarutbildningen pratar om mål, tankar och idéer. Teorier. Läroplaner.
Skolverkligheten säger ”gör så här”, ”det här sättet fungerar”. Metoden bestämmer vad som händer i klassrummet.

Det blir som det blir, eftersom det är som det är. Och vi gör som vi gör.

Inga kommentarer: