22 november 2008

metoden - varför

Om det nu är så att studenterna uppfattar metoder som yrkets givna verktyg - varför? Förmodligen har någon gett dem en professionell identitet, en yrkesidentitet, och förklarat att den består i just att kunna använda metoder.

1:1 - ett problem, en metod. För att starta en lektion: gör så här.

En del har lärt sig att använda metoder för att använda metoder, som avbrott, omväxling, byte. När det blir tråkigt med matte - lägg in en rolig övning.

Tyvärr blir studenterna inte uppfinnare av metoder: de blir hantverkare.

En metoduppfinnare måste förstås ha sett metoder i aktion, men hon/han förstår principen bakom, utvärderar, analyserar, generaliserar. Är skeptisk. Är det som jag tror, eller ...

En metod-uppfinnare tänker kritiskt:
  • Hur vet jag vad som egentligen händer?
  • Vilka roller lär sig eleverna?
  • Vilken uppfattning om verkligheten lär de sig?
  • Vad lär de sig om lärandet?
  • Vad lär de sig om vem de är?
  • Varför är det rätt att ha rätt/fel-frågor i matte, men inte i samhällskunskap?

En metod-hantverkare är säker: jag gör rätt, därför att jag använder rätt metod. Det är så, det har varit så, det kommer alltid att vara så.

Inga kommentarer: