22 november 2008

utvärdera metoden

Jag försöker lära mig hur lärarutbildningen fungerar, genom att lära mig hur mina studenter resonerar. Studentenas resonemang tycks spegla vad lärarutbildningen står för, eller vad den passivt accepterar.


Uppgiften var: att hitta på en metod (för att undervisa om en speciell aspekt) och att utvärdera hur den fungerar.

De vanligaste svaren var

  • jag använder metoden därför att Lpo säger att jag skall arbeta för ...
  • fyra-hörn-metoden är bra därför att den utvecklar barns individualitet
  • x-metoden är rolig att använda, barn tycker om den...
  • det är roligt med olika metoder, barn gillar omväxling.

Studenterna förutsätter - och någon har alltså godkänt och uppmuntrat detta - ett slags enkelriktning i metoden och i lärandet. Metod leder till mål.

De har lärt sig att avsikt och resultat sammanfaller: metoden utvecklar barns individualitet därför att - tja, därför att den är bra för barns individualitet.

De har lärt sig att metoden har en dimension: som att lära barnen läsa och skriva, men glömma bort att de skriver ”ut med svartskallarna”. Eller att ha prov med flervalsfrågor på temat ”att tänka kritiskt”.

Eller att lära sig att ta ställning. Visst - barnen lär sig att de har en åsikt.

Men studenten ser inte att eleverna lär sig
  • att ta ”rätt” ställning, genom att undvika att stå ensamma i ett hörn, att snegla på bästisen osv.
  • att åsikter är arbiträra - jag bara tycker det. Min fasta åsikt, och om du inte gillar den ... har jag andra, som Groucho Marx sa.
  • att åsikter är individuella, utan förutsättningar, sammanhang och konsekvenser: jag tycker det här. De lär sig att åsikter inte kan diskuteras, inte sättas in i sammanhang.
  • att tänka voluntaristiskt: just pick one, välj en åsikt.
  • att tänka i dikotomier, motsättningar: det finns ingen möjlighet att stå mellan hörnen, att förkasta alternativen, att avvisa tanken (även de som står i ”övrigt”-hörnen har ju valt utifrån förutsättningarna).

Studenter har lärt sig att metoden är bra. Att metoden har ett mål.

De har inte lärt sig att varje metod har många effekter. De har inte lärt sig att skilja mellan mål och funktion/effekt.

Någon har lärt dem att en lärare har en metod. En god lärare har flera metoder.

Och hur ville nu studenterna utvärdera metoden?

Det vanligaste svaret var: jag ser att ...

Det näst vanligaste svaret: jag frågar eleverna om de har ändrat uppfattning om xxxx.

Inga kommentarer: